Kingston - Reisverslag uit Kingston, Canada van Pieter, Sjouke en Sytze Jong - WaarBenJij.nu Kingston - Reisverslag uit Kingston, Canada van Pieter, Sjouke en Sytze Jong - WaarBenJij.nu

Kingston

Door: Sjouke

Blijf op de hoogte en volg Pieter, Sjouke en Sytze

24 September 2014 | Canada, Kingston

Vanmorgen eindelijk kontakt met neef Pieter, die ook in Brockville woont.
Hij stond op het punt een klusje te gaan doen en had onze eerdere telefoontjes niet aangenomen omdat hij dacht dat we telemarketeers waren.
Het ontbijt in het hotel was OK, maar we waren blij dat Pieter Nederlandse koffie voor ons maakte, die van het hotel was verdacht doorschijnend. Het duurde even voor hij precies wist wie we zijn, maar daarna kon hij met pa heel wat familiegeschiedenis ophalen. Pieter is ook weer een opmerkelijk figuur. Hij is uiteraard gepensioneerd, werkt net als Hendrik nog wat bij en jaagt en vist graag. Er ligt een berenvacht op de grond, zelf geschoten met vergunning, moosegewei als kapstok, opgezette otter op de kast enzovoort.
Hij heeft net zo'n Toyota Camry als ik eens had.
We gaan op weg naar Tine en Jim in Kingston. We nemen zoveel mogelijk de kustweg langs de Lawrence rivier. Koffie drinken, broodje eten en skypen bij Tim Horton. Het huis van Jim en Tine lijkt op dat van John en Tine in Stratford: breed, ruime tuin, grote garage en een complete extra woning op de benedenverdieping die half onder de grond ligt. Pa en Tine hebben weer heel wat te bespreken en laten elkaar veel fotos zien. Tine spreekt nog goed Fries, Jim niet maar kan het enigszins volgen. De ANWB zegt dat er vandaag een Farmersmarket in de stad is. Jim opent de garage en er komt een Chrysler 300 uit! Die van ons is een paar maand oud, die van Jim 10 jaar, maar dat is wel een V8. Hij had vandaag de opvolger zullen krijgen, twee jaar oud en 30.000 Km op de teller. Op de iPad laat hij zien wat je hier in Canada allemaal krijgt voor $25000=17.500 euro (nieuw $45.000 = 31.500 euro incl. belasting!). Grote V8 motor, leren stoelen met verwarming en koeling; koffiebekerhouders met verwarming en koeling, dubbel glazen dak, GPS, achteruitrijcamera, satellietradio (hebben wij ook, een uitkomst in Canada) en dan vergeet ik waarschijnlijk nog vanalles.; Uit eigen ervaring weten we hoe fijn hij rijdt,
De Farmersmarket is kleiner dan verwacht en hoewel hij tot 18:00 duurt is om 16:00 niet veel meer te zien. De groente op dit marktje is meestal "organic" dat is biologisch dynamisch. Daarom lijkt het misschien ook wat meer op Nederlandse groente. Aan het begin van de reis bezochten we de Farmersmarket in St Jacob en later een supermarkt. De groenten hier zijn huge. spruitjes van formaat kleine kool, aardappelen en uien van 1 stuk per gezinsmaaltijd, ga zo maar door. De prijzen van vlees en vis zijn vergelijkbaar met de Nederlandse, maar brood, vleeswaren, groente zijn behoorlijk aan de prijs, zeker geen last van de Rusland boycot. Wat denk je van drie paprikas voor $5 =3,50 euro. Goede business voor achterneef Jack in Petrolia, hij heeft 3 hectare kas waar hij deze "peppers" bouwt.
Terug naar huis. Verder kletsen en eten.
Bill, de jongste neef in deze tak van de familie, komt ook nog langs. Iedereen vindt het leuk ons te zien en bij te praten, velen zijn al eens langs geweest in Amsterdam en Friesland. Bill is erg ziek en ondergaat een chemokuur, hij blijft dapper volhouden en we hebben het maar niet over ziektes gehad. Het werd met Bill erbij toch nog een heel gezellige avond.

Het typt wel lekker op de PC van Jim, hij zou hem alleen Nederlands moeten leren want ik krijg van die rare rode streepjes onder alles wat ik schrijf.

• 24 September 2014 - 07:26

Geesje:

Ben benieuwd naar de rest van het verslag. Volgens mij hebben jullie een aardige mix te pakken van zelf dingen zien en familie bezoeken tijdens deze rondreis. Voor pa leuk om zijn neven en nicht en hun families nog een keer te ontmoeten, uit eigen ervaring weet ik dat de familie ook heel veel moeite doet om je mooie dingen te laten zien in Canada. Jullie maken zoveel mee, dat ik het gevoel heb dat jullie er al veel langer zijn. Hoe lang blijven jullie in Kingston, voordat jullie door gaan naar Coburg? Voor pa lijkt het me leuk om te zien waar Pieter en Afke altijd hebben gewoond. De hartelijke groeten aan de familie daar. Liefs Geesje

• 24 September 2014 - 08:04

Jenny:

Leuk om jullie reisverslagen te lezen! En te zien dat jullie het enorm naar jullie zin hebben!
    Nog fijne dagen daar!
    Groetjes Jenny

• 24 September 2014 - 08:04

Jenny:

Nog fijne dagen daar!
    Groetjes Jenny

• 24 September 2014 - 08:44

Dominique:

Iedere keer weer leuk om een mailtje te zien van de Drie Friezen! Dan weet ik dat ik weer wat leuks te lezen heb. Heerlijk wakker geworden met zo'n reisverslag. Krijg spontaan kriebels om zelf weer op pad te gaan haha.

Hartstikke fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar en te lezen over jullie avonturen. Door de verslagen en foto's die Geesje me laat zien heb ik toch een beetje het gevoel met jullie mee te reizen, hetzij op afstand. Heel veel plezier nog en groetjes daar! Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

• 25 September 2014 - 07:11

Janette:

leuke verslagen!
    En wat maken jullie veel mee; ook leuk om bij familie te zien wat voor werk ze doen; dan zie je toch meer van een land dan alleen als toerist.
    De reis schiet nu al aardig op, lijkt me dat jullie het allemaal goed volhouden. Ben benieuwd naar alle foto's en naar het volgende verslag!